keskiviikko 2. lokakuuta 2013

Uusi lelu

Yksi syy miksi LEL:lli epäonnistu, oli paperioheistuksen vaikea lueattavuus (liian pientä printtiä vauhdissa luettavaksi). Päivällä matka sujui paremmin, kun porukassa oli navikaattoreita (ja parempi silmäisiä), niin eipä sitä sitten viittinyt itsekseen lähtä jatkamaan pimeässä matkaa.

Siittäpä syntyi ajatus, että ensi kesälle, ja mielellään jo syksyn ja talven lenkeille _pitää_ hankkia navikaattori. Vaikka eihän sitä nyt täällää Oulun seudulla maantiellä tartte. Mutta jos sitä vaikka kesällä ajais taas vähän oudommilla seuduilla ja sitä ennen pienemmillä mettäteillä semmosia mukavia ja lyhyitä lenkkejä. Eipä tarttis miettiä miten reittimenikään tai alkaa kännykästä tai paperilta tarkistaan.

Vaihtoehtojahan tietenkin nykymaalimassa löytyy, kun on joku muukin huomannut tämmöisen tarpeen. Ja kun Polarikin alkaa vaikuttaan olevan kuolemassa, niin samalla voisi uusia sykemittauksenkin, vaikkei sitä enää tule pahemmin edes seurattua.

Ensiksi kattelin kännykässä toimivia ohjelmistoja, kun parilla LEL:n ajaneella semmoiset oli lumioissaan. Androidillekkin löyty hakemisen jälkeen lupaava softa offline-kartalla. Ainoa ongelman tapainen onse, että se toimii kännykässä. Mieluusti pitäsin kännykän ihan vaan taskussa kuvailua ja hätätilanteita varten. GPS:n käyttö ja tarvittava näytön päällä pitäminen syö kiitettävästi sähköä. Ja kun en ajele vain kauniina kesäpäivinä, niin kännykän kesto räntäsateessa on kyseenalaista. Tankoon sen kuitenkin kait saisi luotettavasti. Ja ainahan voi kantaa varavirtalähteitä tai laittaa heti lataava dynamovalo, mutta kuitenkin, ei oikein innosta ajatus kännykän käyttämistä oikeasti pitkillä ja oudoilla reiteillä.

Yleisin laite, mitä on tarjolla, on Garmin Edge 800/810. Suosittu pyöräilynavikaattori kuntoiluominaisuuksilla. Laitteessa on mukana kuulemma surkea kartta, mutta siihen on saatavilla Garminilta karttoja. Tai sitten voi käyttää Maamittauslaitoksen laatimaa Suomen karttaa tai Open street map:iä maailmalla. Kummatkin on ilmaisia ja ilmeisesti laillisiakin. Garminilla on myös tarjolla Etrex-sarjan laitteita joista mietin Etrex 20 ja Etrex 30:ntä. 20:seen ei saa sykemittausta ja 30:n pitää sykejutut ostaa erikseen. Karttojen kanssa on ilmeisesti sama "ongelma" kuin Edge 800/810 kanssa on. Garmineita on saatavilla paikallisista liikkeistä kohtuudella pl. Etrex 30 ja Etrex:n pyöräteline, minkä vuoksi 20 jäikin kauppaan vaikka hinta olisi ollut ehkä sopiva.

Uutena yrittäjä samoille markkinoille on tulossa Mio. Niistä ei ole paljoa kokemuksia netti-foorumeilla, kiitos varmaan Garminin suosion. Miot ovat hinnaltaan suurinpiirtein samanhintaisia kuin Garminin laitteet, ehkä hieman halvempia. Mion mukana tulee toimivat kartat, eli yksi vaiva vähemmän. Lisäksi Miossa on speksien perusteella parempi näyttö kuin Garminissa (3" 240*400 vs 2,2" 160*240). Kun paikallisesta pyöräliikkeestä sain ns. tarjouksen josta ei voi kieltäytyä, lähti Mio Cyclo 305 HC mukaan. Ei pitäs mennä pyöräliikkeisiin vaan katteleen kaverin ostaessa kenkiä, toisesta liikkeesta tarttu aivan ihku kirkkaankeltainen takki heijastimilla ja takavalolla.

Pyörän syyshuollon yhteydessä otin sitten ja asentelin mukana tulleet kadenssi/nopeusanturit kiinni pyörään. Menivät yllättävän helposti, välillä saa tosissaan tapella että magneetti ja lukija osuvat kohdalleen ja sopivalle etäisyydelle. Samalla asentelin talvikiekot ja rouheamalla kuviolla olevat kumit pyörään. Maantiekiekot jäävät viellä varuiksi parvekkeelle, jos sitä viellä yhen 200km lenkin sais heitettyä asfaltilla, saas nähä viittiikö edes. Sorateille voisi jo muutenkin keskittyä ja mennä katteleen Oulujoen patojen huoltoteitä. Ketjukin oli kulunut vaihtokuntoon 6000km ajoissa. Joten vaihoinpa senkin. Oli vaan viimeinen kerta kun ostan Srammin powerlinkillä liitettäviä ketjuja.

Lenkkipyöräänkin asentui dynamovalot. Harmillisesti vaan takavalo osottautui semmoseksi murkikaksi ettei sitä saa paikalleen. No, laitetaan se arkipyörään halpa takavalon tilalle ja tyydytään patterivaloihin. Muutenkin niihin joutuu turvautumaan, kun laittaa carradicen takalaukun paikalleen.

Kun palaset oli pyörään liitettynä ja Mio ladattuna, siirryin ihmettelemään Mion softa osaamista, tai sen puutetta. Olipa temppu saada laite juttelemaan tietokoneen kanssa. Mio vaatii että sen softa haetaan ja käytetään internet explorerin kautta. Eikä mokoma suostu tallettamaan käyttäjätunnusta/salasanaa. Ok, onkait se jonkin sortin tietoturvariski käyttää salasanan tallentamista, mutta lukeehan se NSA muutenkin meitin nettiliikenteen. Pankkitunnuksia en tietenkään ole tallettanut minnekkään. Ja silti kerran on päässyt visan tunnukset maailmalle, onneksi Luottokunta kuitenkin toimi asianmukaisesti enkä joutunut kärsimään muutenkuin olemaan ilman visaa pari viikkoa. Ilmeisesti PBP:n ilmottautumisjärjestelmästä oli varastettu kasa luottokorttitietoja, minun siinnä samalla. LEL:lli käytti muita luotettaviksi todettuja nettimaksujärjestelmiä.

No kuitenkin softat sain toimimaan. Ja het ensinmäisenä koittamaan reitin suunnittelua. Ei pärjää käyttämälleni Bikeroutetoasterille. Onneksi Mio hyväksyy muittenkin tekemiä GPX-tiedostoja, joten ei iso ongelma. Samalla kerralla päivitin laitteen softan, kun sellainen oli tarjolla. Semmonen ärsyttävyys on tuossa Mion omassa softassa että käynnistyy aina kun koneen laittaa päälle, pieni harmittava vika. Alkaa muuten mion ja myös bikeroutetoaster tökkiin pitkillä soratielenkeillä...

Eiku sykevyö päälle, mittari pyörään ja ulos testaamaan opastavaa laitetta. Ja sehän tuntui toimivan. Tulee vaan laitettua semmoisia pätkiä reitille, joita ei maastossa tulisi ajateltuakkaan. Mikä on hyvä juttu, löyty uutta ajettavaa pätkää muuten tutulla reitillä. Käännöksiin näkee aina etäisyyden ja piippaakin käännöksen tullessa. Harmi vaan, että muuten suoralla tiellä olevan loivan mutkankin merkkaa käänökseksi ja piippaa siittäkin. Eikä tuo näytä pillastuvan siittäkään, että lähtee välillä omille reiteille. Koittaa vaan opastaa takaisin reitille ja kun sinne pääsee niin jatkaa opastamista mutkista huolimatta.

Kotiin tultua, laite kiinni koneeseen ja ihmetteleen mitä tarjoaa jälkipeleihin. Ei mittään. Lataa kyllä harjoituksen muttei suostu näyttään, siis se desktop-softa. Eiku IE päälle ja sieltä löytyy. Aika köyhän näköistä dataahan tuosta saa, kun vertaa polarin analyyseihin. Mutta eipä tuo polari muutenkaan tykännyt oikeasti pitkistä lenkeistä. Parhaillaan taisi tarjota jotain 3h lenkkiä harjoitusohjelmaan. Tässäkun on päättynyt muutenkin enemmän kuunteleen kroppaa kuin polarin mielitekoja, niin kelepaa minulle.

Siinnä samalla laitoin lisää päivityksiä valumaan laitteeseen. Nimistä päätellen jotain karttapäivityksiä, kokoakin löytyy. Ainoo vaan että jokin car map data haluaisi käyttää 25h perille tulemiseksi. Ei onnaa, aamusta mennään 08-lenkille.

Hieman tökkienhän se eka koitos meni. Kotiovella laitoin shellin kohteeksi ja mio neuvoi uutta reittiä pitkin kohteeseen, eivaan ois itelle tullut mieleen niin paljon mutkitella. Lenkin alkaessa laitoin taas talletuksen päälle. Piruvie, koitti opastaa koko ajan takas shellille. Sitä piipitystä jaksanu kuunnella joten tallennus poikki ja uudelleen päälle pikkupaussin kohdilla. Sen jälkeen tallennus toimikin asiallisesti, osasi jatkaa matkaa sisäpaussinkin jälkeen. Kotimatkalla koitin taas opastusta, kotiin tällä kertaa. Keksipä taas kummallisia mutkia vaikka suoraankin olisi päässyt. No saattaa asetuksissa olla jottain vikaa (nyt pyörävalintana maasturi, vaihtoehtoina on myös kaupunkipyörä ja maantiepyörä).

Jälkipelit ovatkin sitten aika köyhää mion softien kanssa. Syke, korkeus, nopeus ja kadenssi on kaikki samassa matalassa kuvassa, ei ole muuten kovin selkiää. Mitatuista arvoista saa vain maksimin ja keskiarvon (korkeudesta maksimin ja kokonaisnousun). Näyttää ilmeisesti ymmärtävän tehomittauksen, harmi ettei ole 1000€ ylimääräistä. Tosiaankaan ei saa mitää irti mittaustuloksista, reitti tietenkin tallentuu, mutta siinnäkää ei näy mitää muuta. Tässä esimerkki näkymä tiistain hittailta.

GPX tiedostossa on kyllä 2s välein talletettuna syke yms. tietoja. Pitää selvittää joku toinen softa, joka osaisi niita tulkita, endomondon maksullinen versio ehkä osais.

Kaiken kaikkiaan olen toistaiseksi tyytyväinen laitteeseen; se osaa näyttää ja opastaa gpx-tiedostojen perusteella, kohtuu hyvä karttapohja, periaatteessa toimiva osoite-perusteinen reittihaku. Softaa kunhan parantavat hitusen niin toimiva kampe minun tarpeisiin. Välillä kyllä joutuu tappeleen että kytkeytyy koneeseen, mutta yleensä se 3. kerta todensanoo ja data alkaa liikkumaan.

Onhan tässä kerinnyt hieman ajeleenkin kaiken testaamisen ohessa, seuraavaksi pari kännyotosta lenkeiltä:




2 kommenttia:

  1. Hienoja kuvia taas :) Kaunis syksy.

    Kännyhän on reissussa mukana myös turvallisuusvarusteena, joten sen patteria ei kannata tyhjentää suunnistaessa. Kuvia saa ottaa ;)

    Millainen elektroniikkavarustus porukalla yleensä on mukana esim LELissä, paljonko elektroniikka painaa? Ja miten reissussa pystyy lataamaan ja millaisia toiminta-aikoja eri laitteilla tarvitaan? Oma lajini on hiukan toinen, mutta pulmat kai suunnilleen samat.

    VastaaPoista
  2. Siksipä känny pysyy pelkästään kuvaamista varten. On sitä kyllä kerran tarvinnut ittensä evakuoimiseen kun ei kunto riittänytkään keväällä 300km vastatuulilenkkiin.

    Yleensä mukana on tietty valot (yleensä dynamolla), känny ja kamera ja yhä useammalla navikaattori (yleensä garmin 800). Dynamolla voi päivisin ladata elektroniikkaa, jos on usb-ulostulolla varustettu valo (hankinnassa) tai varavirtalähteellä esim http://www.verkkokauppa.com/fi/product/28232/dmcvb/Fuj-tech-Power-Bank-2600-mAh-varavirtalahde-valkoinen

    VastaaPoista