keskiviikko 9. huhtikuuta 2014

Kesän merkkejä

Yksi pääskystäkin varmempi kesän merkki on maantielenkkien alkaminen. Maanantaina korkkasin uuden pyörän käymällä lyhyesti ihan vaan varovasti pyörittämässä ja säätämässä penkin asentoa. No, tiesihän sitä mitä siittä seuras, löysin itteni Tirinkylältä. Kyllä sitä 23mm rengastuksellakin (25mmset odottaa uutta takakiekkoa) pääsee jäisen tieosuuden yli.


Ensi tuntumat spessuu oli loistokkaat, alko oikein hymyilyttään kuinka kevyesti kulki vastatuuleenki eikä Alakyläntien rypyt välittyneet takamukseen. Eivät kyllä pahemmin tulleet cännärilläkään.  Yllättävän paljon vaikuttaa pari milliä lyhyempi vaakaputki ajoasentoon. Pitää tässä miettiä laskisko tankoa yhden pykälän alemmas. Njoo onhan noita muitakin geometrisiä eroja felttiin ja cännäriin. Mut hyvältä tuntuu vajaan satasen ajon jälkeen. Ei, maanantaina ajoin onneksi vain 35km, sen verta kevyellä varustuksella olin viilenevässä illassa. Tiistaina kävin hittailla pyörittelemässä 54km+siirtymät.

Toisena merkkinä on se kun hakkiin varastosta kesävarustusta sisälle eli paremmat ajokamppeet. Vanhemmat jo hieman kuluneet kamppeet kelpaa talvella vaatekerrosten seassa. Kesävarusteissa oli paremmat, hyväksi todetut lyhyet ajohousut (Pearl Izumin tekeleet) joita hoksasin alkaa kaipaileen. Alkaa talviajohousut olemaan turhankin lämpimät.

Kolmas merkki on brevetti-kauden alkaminen. Lauantaina pitäisi ajaa 200km brevetti Niemitalon Juustolaan nauttimaan toivon mukaan lihakeittoa. Jokunen vuosi nöössinä lähdin ajaan matkaa talvihousuilla, jotka ei sitten mahtuneen sen aikaiseen takalaukkuun ja keli tietenkin lämpes hieman odotuksia enemmän; aamun pikku pakkasesta 15 ... 20 °C:n paikkeille aurinkoisella Hetekyläntiellä. Oli hieman tukalaa ajaa talvihousuissa vaikka kaiken muun oli alta poistanut.

Tällä kertaa panostetaan kerrospukeutumiseen ja takalaukkuun laitetaan lähdössä vain pakolliset varaosat (2 kpl sisuri, paikkasarja, ketjunkatkaisija, pikaliitin, nippusiteitä, varapäälyskumi (viime kesän takakumi (eikä ole tullut varakummia turhaa raahattua mukana tuhansia kilometrejä, viime keväänä kaveri sattu tarttemaan sitä, itse en ole viellä tarvinnut), pumppu, monitoimityökalu, varavalo) ja ehkä sadetakki ja vaihtoaluspaita sekä ajohanskat ja aluslakki. Etulaukkua en ota nyt, ajetaahan noita 200km matkoja ilman laukkujakin. Mutta vaakaputken päälle laitan eväslaukun.

Päälle menee ajohousut, alupaita, ajopaita + irtohiha/lahje, succikset ja pitkä ajopaita, syyshousut (sateensietävä) ja softshell-takki sekä tuuliliivi (rollaattorimalli). Noista sitten aletaan vähenteleen päivän lämmetessä. Kengiksi valkautunee syyskengät, kun kestää paremmin mahdollista räntä/vesisadetta. Kengänsuojia en kuskaile mukana, en oikein osaa niitä käyttää.

Reittikarttaa en taida tulostaa nyt mukaan, onhan tuo reitti jo joitakin kertoja tullut ajettua niin ehkä sen ossaa jo. Garminiin kuitenkin laitan gpx:n sisälle että saa tuntumaa sen toiminnasta kesän koitoksia varten.

Saapa sitten nähdä minkälainen kansanjuhla lauantaista keskiintyy. Yhdeksän on kait ilmottanut lähtevänsä ajamaan ja yr.no luppailee hyvää keliä; aurinkoista +2...+4°C, mennessä sivumyötäistä. Onneksi palatessa on jo hieman oikean brevettikelin mukaista tuulta, eli vastaista.

Neljäs, se viimeinen kesän merkki, antaa viellä odottaa lämpimämpiä kelejä. Tulisivat vaan pian,  tukka alkaa oleen jo turhan pitkä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti