tiistai 29. huhtikuuta 2014

Kesä suunnitelmia

Ollunna taas hiljaiseloa kun ei ole tullut ajettua kuin lyhyitä, alle 200km rupeamia. Tuli tuossa mieleen, että taisin uhota esitellä tulevan kesän suunnitelmia jossakin välissä. Ja kun kesähän melkein on jo eikä matkasta ole vielläkään mitään päätöstä niin esitelläämpä sitten vaihtoehdot.

Aikasempina harrastevuosina on tullut ajeltua Suomea jo jonkin kertaa ristiin rastiin; 2004 Ahvenanmaa, 2005 Hellsinki-Kemi, 2006 Kemi-Nuorgam, 2007 Itä-Suomi, 2008 Länsirannikko, 2009 Jäämeri ja "pikamatka" hellsinkiin, 2010 Itä-Suomi pt. II, 2011 Etelä-rannikko ja 2012 rykäsyjä Lappiin ja Kainuuseen. Em. ajelut on tehty enempi vähempi retkimeiningillä teltan ja muun varustuksen kera.

Kun nyt kotimaa on ajettu ja uuden pyörän vuoksi ei lähetä ulkomaille, pitänee keksiä kolkka missä ei ole ajettu. Tai sitten sitä vois ajella hieman vauhdikkaammin, kuten viimevuosina nämä hieman pidemmät on ajettu. Vaikka keskeytyksiinhän ne päättyy. Mutta kuitenkin, voisi koittaa soolona vetää tommosen 1000+km matkan brevetti säännöillä. Suomen 1000km brevettihän taitaa mennä itellä järjestelyhommissa muutenkin. Mutta mitä reittiä ajaa? vaiko lähtiskö sittenkin vain retkeileen?

Siinnäpä pulma. Laitetaanpa esille reittihahmotelmia, joista saatte äänestyksessä ilmaista kannatusta. Reitit on enempi ja vähempi alustavia sekä gpsies:n vuoksi epämääräisiä; ei mahdu mukaan kaikki mutkat. Mutta seuraavaa on aateltu:

Pohjanmaan kautta:

Pohjanmaalla ei olisi ainaskaan mäkiä tarjolla; selkeä plussa. Mutta yleinen tuulen suunta Suomessa on tuolta lounaan suunnasta; miinusta.Rikkaat rantaruottalaiset ovat asfaltoineet pieniä mökkiteitään niin ei tarvi 8-tietä paljon ajella; plussaa. Menevät kyllä välillä aika syrjässä ettei taukopaikkoja ole välttämättä tarjolla tiheään; miinusta. Vaikka tasaista on, niin on kuitenkin omalla tavallaa kiehtovan hienot maisemat. Matkaa kyl tarttee viellä jatkaa, vaikka Ahvenanmaalle Eckerööhön?


Läpi Suomen

Kertaalleen on vastaava reitti ajettu. Silloin meni 16 vrk, nyt olis tarkoitus ajaa alle 5 päivään. Varustus on joitakin kertaluokkia parempaa, alla Yosemiten teräspyörän sijasta joko hiilikuituinen spessu tai alumiininen feltti. Muukin varustus "hieman" kevyempää. Tässä näkis jotenkunten koko Suomen kulttuurin vaihtelun, Utsjoen räntäsateesta hellsingin vesisateeseen. Tässä vaan tarttis mennä joko hellsinkiin tai Utsjoelle ennen starttia. Tosin Oulusta lähtiessä tiet on pariin kertaan koluttu n. 200km säteellä. Vaikka kertaalleen väli on ajettu, niin uusiakin teitä löytyy jonkin verran. Taukopaikat on kortilla, etenkin pohjoisen etapilla (Utsjoki-Taivalkoski).


Rajan tarkastus

Solis 3. reissu itäisempään Suomeen. Siin mittään mäkistä tietä ja järvimaisemiakin. Uutta tietä riittäs ajettavaksi, mutta taukopaikat on kortilla, mutta on niitä kuitenkin ajettavissa määrin. Vie kyllä Kolin ohi, mutta lähelle Suomen (ja EU:n) itäisintä pistettä. Posion seutu on aika pahasti ajamatonta.


Maisemareitti

Itä-Suomea tämäkin, mutta eri tatsilla. Mennään katteleen maisemat jotka ovat parhaiten muistissa: Koli, Punkaharju ja Pulkkilanharju. Uusia teitäkin riittää ja taukopaikkoja mukavasti. On vaan mäkiäkin riittävästi. Parhaiten mietitty reitti, esillä 2. versio. Maisemat olisi jottain muuta kuin Lapin ja Kainuun suot. Jonkin verran soratietä mutta kuitenkin pääasiassa uusia teitä, kunhan ensin ajaa 200km pois Oulusta.


Perämeren kierto


Vaikka ruottiin ei tullut lähettyä ajaan pitkään ja hartaasti, niin voishan sitä pikkumutkan ajaa. Joitakin vuosia onkin ollut ajatuksissakin, ennen kuin löysin brevetit. Oulusta Tornion kautta Uumajaan ja lautalla yli Vaasaan. Vaasassa sitten voisi päättää jatkaako Sinistä tietä Ilomantsiin, etelään (ahvenanmaalle?) tai kotio Ouluun. Tämä reitti menisi varmaankin parhaiten ihan vaan retkeilemällä lauttamatkan aikataulujen vuoksi. Eikä sitä tiiä noista ruottin meiningeistä mittään. Ja taitaa olla hintavin reissu vrt muut. Reittikin on aika pahasti alustava. Tosin loppumatkalla on mukavasti viellä vapausasteita, voisi suunnata etelään, kävässä Eckeröössä (Suomen läntisin kunta?). Tai sitten polkasta Hattuvaaraan ja käveleskellä Suomen itäisimpään pisteeseen (pohjoisimassa ja kait eteläimissä on jo käyty)





Siin olis viisi varteen otettavaa vaihtoehtoa. Kuudenneksi voisi heittaa ajelun Kilpisjärvelle ja takaisin Maratonpyöräilyn letkassa (retkisarja 1:ssä). Monena vuona olen aikonut osallistua, mutta omat matkat vieneet innon. Pari 600-700km reittiäkin on Kilpisjärvelle katottuna. Ovat vaan vaikeita ajaa brevetti-säännöillä; n.200km ilman huoltoa ei houkuttele. Eli joutuisi pakostakin ainakin yhden yön oleen pitkään pitkällään.

Vahvimmillaan ehkä mielestäni mahdollisesti maisemareitti ja perämeren kierto. Suomen läpikkin olis mukava ajaa, mutta ensin siirtyminen lähtöpaikkaan ei kiehdo.

Ja ainahan on se seitsemäs, joka kesäinen vaihtoehto; kossukori.
Sivussa on tosiaan äänestyslirpake taas. Pistäkää ääntä vaihtoehdollenne, toteutan sitten tai en.

Ja lauantainahan poljetaan taas hieman hartaammin. Luvassa olis 300km Pohjois-Pohjanmaan tasankoja kiertäen ja ennusteiden mukaan siedettävässä brevetti-kelissä. Kaksi ennustetta lupaa räntäsadetta aamuksi ja yksi illaksi. Sivuvastaisesta tuulestakin saattaneen nauttia puolet matkasta :) Onneksi eletään edes pitkän matkan pyöräilyn buumista, niin ei tarvitse yksin taittaa matkaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti