tiistai 28. heinäkuuta 2015

Loma! suoritus

Talvella, ylirasituksesta ja motivaatio-ongelmista kärsineenä, hylkäsin kesän päätavoitteen; Paris-Brest-Paris 1200km brevetin ajamisen. Tilalle asetin että edes Super Randounner-tittelin saisi suoritettua. Tittelin saavuttamiseksi pitää ajaa vain 200, 300, 400 ja 600km brevetit onnistuneesti.

Keväällä kauden alettua alkoi vaan näyttämään huonolta. 200km meni pääasiassa letkassa roikkuessa, 300km yksin ajellessa nolla kelissä ja sateessa. 400km olin kuolla ja valmis myymään pyörät halvalla, onneksi ei ollut ostajia lähellä. Flecheäkin kerrankin lähettiin koittamaan, mutta myrsky tuulet painoivat takaisin lähtöön. 600km tulikin jo 400km kohdalla että nyt riitti tämä pska!

Keskeytyksen jälkeen lepäilin ja ajelin vain töihin. Juhannuksen alla otin itteäni niskasta kiinni ja osallistuin Oulun isommille porukkalenkeille; yöpyöräilyyn ja Rokuan lenkkiin. Rokuan lenkin lopun vapaalla taipaleella löyty taas pyöräilyn ilo kun reviteltiin hieman vauhdikkaammin Haapalehtoon. Ja vieläkun sopivasti loman kenraaliharjoitukseksi ilmaantui kalenteriin toinen 300km brevetti joka meni aivan loistavasti; paremmin kuin mikään lenkki tänä vuonna. Ei edes sateinen keli ja hyytymiset haitanneet. Niin ei auttanut kuin pyöräyttää google mapsin avulla sopiva 600km reitti ajettavaksi.

Reitille laitoin heti alkuun ehdoksi, ettei se saa alkaa Oulusta. Alkaa oleen ajettuja tämän seudun tiet n.200km säteellä. Lähtöpaikaksi valikoitui pitkällisten pohdintojen jälkeen Jyväskylä ja reitti kiersi Lappeenrannan kautta Hellsinkiin. Reitille löytyi sopivasti paikkoja, joihin voisi tarvittaessa keskeyttää suoritus ja alkaa retkeilemään. Bag dropinkin onnistuin järjestelemään, niin ei ole suorituksen aikana ylimääräisiä (arkikamppeita) painolastina.
600km varusteet

Poikkeava lähtökuva Oulun linja-autoasemalta.
Jyväskylässä päätin yöpyä mahdollisimman halvassa paikassa, kun ei siellä viihdytä kuin vähäsen aikaa. Aikataulutuksen mukaan lähtö on aamulla klo 6, mistä myöhästyin vain vartin.
Jykylän majoitus, kesähotelli Rentukka
Lähtöpaikaksi löytyi läheinen Neste, saipas kunnon aamukahvin



Reitti Jyväskylästä ulos löytyi mukavan helposti.

 Reitin nopean pähkäilyn ja taukopaikkojen varmistamisessa saattaa käydä pikkumokia. Johtoajatuksena oli, että kahvitauon pidän n.50km välein ja syön n. 100km välein. Ensinmäiseksi kahvipaikaksi valikoitui Leivonmäen kievari ja ruokapaikaksi Joutsan TB. Kahville en kuitenkaan sitten pysähtynyt. Ja kun en niin tarkkaa reittiä tutkinut, löytämäni ei-4-tie-reitti olikin sorapintainen. Vaihtoehtona olisi ollut pieni ja mukava tie joka vaan haarautui reitiltä 15km aikasemmin. No on sitä ennenkin menty maantiekummeilla sorateitä pitkin. Joutsassa tapaamani maastopyöräilijä vaan naureskeli valitsemalleni reitille, kuulemma surkein mahdollinen reitti ajaa Leivonmäestä Joutsaan. Mistäpä vaan tämmönen turisti näitä asioita tietää.
Sorayllätys

Joutsan kylää

1. maakuntaraja



Välillä sai nauttia myötätuulesta, ja muutenkin hyvästä tuulesta


Suunnitelmaton koukkaus Virransalmen museosillalle



Erillainen kyläkauppa Tuohikotin lähistöllä





Aurinko alkaa laskeutumaan Taipalsaaren suunnalla







Lappeenrannan hiekkaveistoksia
"yötauko" paikaksi valkaantui Lappeenrannan 24h aakkos-baari. Lappeenrannan kiertoajelun vuoksi vaan myöhästyin 5 minuuttia grillin sulkeutumisesta. No, sai sieltä riittävästi evästä kuitenkin ja ladattua akkuja reilun tunnin tauon ajan.

Ajovalon, BM Luxos B, kuvio näkee ajaa pimeälläkin.



Löysin itteni Via Karelialta, pohjoisempi osa onkin ajettu aikasemmin



1. brevetti hotelli, jossa torkuin puolisen tuntia


Vaalinmaan aamiaisen jälkeen lähdin Kuninkaantien itäiselle osuudelle, läntisempi osuus on jo ajettu





Virolahdella, tiellä 3513, iski väsymys. Pysähdyin 4 tähden brevetti-hotelliin hetkeksi syömään ja makkoileen. Tunnin kuluttua havahduin, säikähdin ja lähdin ajeleen eteenpäin ottamatta kuvaa lukusmajoituksesta.

Matka jatkui tästä eteenpäin tutuilla teillä, joilla poljeskelin jo 2011 kun viimeksi jätin PBP:n väliin ja keksin nopeasti korvaavan ajelun. 2011 rikoin 600km brevetillä akillesjänteen enkä uskaltanut lähteä Ranskaan. Hyvä niin, koska Kotkassa jänne alkoi vaivaamaan ja piti siirtyä julkisten kyytiin. Muutaman lisälenkin vaan kehittelin matkalle, että sain 600km täyteen.



Kyminlinna


Kotkan seudulla koitettiin tosissaan hidastaa hidasta etenmistä huonosti merkatuilla klv:n kiertoteillä



Loviisan linnake


1 tähden (ei sadesuojaa) brevet-hotelli, 15min meni makkoilessa kuitenkin


toinen 1 tähden hotelli, ei mahtunut makkoilemaan mutta oli sadesuoja


Mukavan mutkanen tie, olisipa ollut kuntoa revitellä 30+ kmh
Mutka tien jälkeen iski järkyttävä musta hetki. Eteneminen hidastui mateluksi, syöminen ja juominen jäi unholaan. Matelin vaan horroksessa taukopaikalta toiselle ja kirosin mielessä; tällä vauhdilla ei 100km taitu 8 tunnissa mitä oli vielä aikaa jäljellä. Sitten pysähdyin kunnolla bussipysäkille; kaivoin eväspussista suolapähkinöitä ja join puhdasta vettä; vissyyn tehdyn urheilujuoman sijasta. Niin sain sitten vireystilaa nostettua niin ettei pieni eksyily Porvoon seudulla haitannut mitään; löysin kuitenkin shellille mistä sai tukevampaa evästä loppu rutistusta varten. Tankkauksesta ja aurinkoisesta kelistä huolimatta loppumatka meni irtohihat ja lahkeet paikoillaan, jotenkin oli koko ajan kylmä olo.

Porvoon vanhaa kaupunkia, en poljeskellut.



Loppumatka meni sekavissa tunnelmissa ja vastatuullessa
Enpä enää muistanutkaan hyvää reittiä hellsingin läpi, joutu sorapintaisille reiteille.

Maali! Etelä-Haagan Shell, tuttu paikka; monta lounasta tullut täällä aikoinaan syötyä
38 tuntia ja 30 minuuttia lähdön jälkeen kurvasin maaliin Etelä-Haagan shellille. Pääsi syvä huokaus; olin saannut ajettua alle aikarajan 600km brevetin, jäi aikaa viellä tuhlattavaksikin. Loppuleima korttiin, lihapullat muussilla naamariin ja palautusjuomien kera serkun luo syömään ja elpymään.


Garminin tallettamat tiedot suorituksesta:
Ei, garmini ei kyennyt tallettamaan koko reissua yhteen tiedostoon vaan piti kikkaila. n. 450 km jälkeen sen toiminta kävi niin hitaaksi ja epävarmaksi että sammutin tallennuksen ja käynnistin laitteen uudelleen.

Seuraavan päivän vietin hellsingissä löntystellen ja jalkoja jäähdytellen. Matkaa jatkoin retkeillen vielä toista viikkoa, siittä enemmän myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti