lauantai 12. huhtikuuta 2014

Kevät klassikko

Alkaa tää kirjoittelu toistamaan itseään. Viime vuonna kirjoittelin samalla otsikolla tekstin toiseen blokiin. Muut asiat olikin sitten hieman erillaista. Sehä tässä onkin hienoa kun aloittelee maantiekauden ajoissa, heti jäitten sulettua, pääsee nauttimaan erillaisista keväista.

Tämä reitti on nyt taidettu ajaa viitisen kertaa ja aina on on ollut kelit ja muut olosuhteet hieman erillaisia. On ollut räntäsadetta, hellettä, yleensä sulat tiet mutta jäätäkin on tieltä löytynyt. Osallistujia on ollut 4-12 kpl ja aikaa on mennyt 9-12h. Aina vaan on ollut yhtä "hauskaa". No, hieman meinas vituttaa kun satoi räntää ensimmäiset 110km ja loput 85km vettä, 5km oli kuivaa taivaalta suuntautuvasta vedestä.

Pyöräkin on tainnut vaihtua lähes joka kesä. Ja mikäs paras paikka alkaa ajaan sisään uutta pyörää kuin 200km kevyt randounner-ajelu. Viikossa tuli spessuun 300km (juu en taida sunnuntailenkille lähtä kun taitaa sataa vettä, kuka ny sateella ajaa?). Kertoilevat että 500km kohdalla pitäs viedä ensihuoltoon missä kiristellään ja säädellään pyörän osia. No muuten toimii hyvin ja istuu mallikkaasti ilman suuria säätöjä, mutta jokin napse alkoi kuulumaan kesken lenkin, keskiö tai jokin lisävaruste? Pitää purkaa varusteet ja käydä koeajolla ennen kuin vie huoltoon näytille.


Pitkän matkan pyöräily vaan lisää suosiotaan Oulun seudulla. 12 ilmaantu taktisesti valitulle lähtöpaikalle (kotio 1km) ja muutama osoitti kiinnostusta 300km matkalle ja tulossa Oulujärven kierroksellekkin (400km). Alustavasti olen suunnitellut meneväni Kuopioon ajamaan 300km mutta pitää nyt kattoa kun mäennousukyky on jotain aivan kauheeta. Mielessä onkin vaihtoehtona pohjanmaan suuntaan menevä reitti.

Tälläinen ei räkäposkella ajelu on paikallisille kahviloittenkin pitäjille hyvä juttu. Ja alkavat vakiopaikoissa jo muistamaankin mitä tarkoittaa kun lyödään tiskiin keltainen lappu ja pyydetään leimaa.




 Kuten kuvista näkyy, vaikka vähäluminen talvi oli, niin kylmän kevään ansiosta lunta viellä riittää. Paikoin oli jäätä reilustikkin tiellä, mistä hyvin varoiteltiin keulasta. Nastoja ei kaivannut kuin metrin pätkällä, muuten oli aina autoura jo sulana.
Niemitalon juustolalle asti saatiin ajaa paikoin reippaassa myötätuullessa. Harvemmin näillä ajoilla 10km keskari on ollut yli 30kmh mutta nyt oli. Juustolalla ei harmikseni ollut tarjolla lihakeittoa lounaaksi, mutta kyllä tuo juustokermasavuporokeittokin autto asiaa näillä keveillä lenkeillä. Ja oikein maittavaakin oli.

Juustolastakun lähdettiin, niin päästiin nauttimaan isosti vastaisesta tuulesta. Mutta mikäs siinnä ajellessa kun on 11 (joista yksi kyllästy hitaaseen tahtiin ja karkas kesken kaiken) kovaa vetomiestä apuna. Hieman kyllä laskettiin matkavauhtia (30 -> 27kmh) ja tiivistettiin vetovuoroja (Ii-Kipinä välillä pääsin kaksi kertaa keulaan pysäyttämään porukan pikkutauolle, Ylikiiminkiin mennessä olin useammin keulassa).


Maaliin päästiin 9h 5min ajelun jälkeen. Välillä paisteli aurinko ja hieman alkoi harmittamaan kun tuli raahattua sadevarusteita koko lenkin ajan mukana. Pitkistä lokareistakin nautti lähinnä peesaajat (takana ollut ajelia). Onneksi ei kuitenkaan ollut oikea roiskeläppä uudessa lokarissa kiinni niin saivat edes hieman nauttia kivennäisaineista.
Maaliin pääsyä juhlistettiin 4 samahenkisen kanssa paikallisessa. Menee muuten yllättävän tehokkaasti kupoliin tommoinen 3. luokan palautusjuoma kun on ajellut 200km. Muut asiakkaat eivät tainneet niin suuresti nauttivan pöydästä leviävistä aromeista :)

Hieman muuttui olosuhteitten vuoksi reitti. Kierettiin alkumatkan soria Raitotie/alkyläntien ympyrän kautta ja Iistä lähdettiin pohjoispuolen tietä pitkin Yli-Iihin. Rauhallinen tiehän tuokin oli ja paremmassa kunnossa kuin Maalismaantie.

Garmini toimi kohtuudella reissulla. Mitä nyt piippailu häiritsi välillä (ei menty viime vuotisella reitillä mm. hetekyläntiellä? missähän sitten kun ympärillä oli vaan märkää peltoa?). Ja ihan vertailun vuoksi alla Polarin 2013 mittaamat ja Garminin 2014 mittaamat speksit samalla reitillä, 2013 oli vain 4 ajajaa ja nyt se 12 ajajaa. Sää oli aikalailla sama, mitä nyt taisi olla enempi jäätä tiellä ja tais 2013 olla tyynempää.

                              Polar             Garmin
matka                    204                    200
keskinopeus          19                      27,5 (ajonaikainen, tauot huomioiden 22,2)
kokonaisaika         10h 45min        9h17min
keskisyke              104                 139 (liikkeellä olon aikainen? garmin tauottaa mittauksen 0kmhssa)
energia                  4658                3263
nousumetrit           395 (550)        547 (438)

Nousumetreissa kummallakin on ison oloisesti eroa ilmeisesti karttamateriaalin nousutietoihin verrattuna (suluissa on gpsiessin antama lukema). Muut lukemat on aikalailla samantekeviä tälläiselle harrastelijalle. Jos olisin pyöräilijä, ottaisin Polarin käyttöön. Tuntuma on että se käsittelee sykkeet yms. asiat paremmin, Garminin ollessa parempi oudommilla reiteillä kulkevalle kun siinnä on käytössä kartta ja mahdollisuus käyttää reittijälkiä opastuksella. Eli minun käyttöön Garmin on parempi, kun lopetin urheilun ja aloin keskittymään pitkän matkan pyöräilyyn.

Hokasimpa just, että taisi ajo mennä audax-sääntöjen mukaisesti randounner-sääntöjen sijasta. Audaxissa keskinopeuden tulee olla 22,1kmh ja randounner eli breveteissä tällä matkalla 15 ... 30kmhn välillä.

Äh liikaa sääntöjä, mä vaan ajelen.

Ajelu oli kaiken kaikkiaan oikein mukava. Ei satanut, lämpötila oli suhteellisen tasainen (+1...+7°C ilmatieteenlaitoksen mukaan Garminin maksimi oli n.10°C). Varustevalinnat osu nappiin, aamusta puettuja irto-osia poistamalla ei missään vaiheessa ollut liian kuuma/kylmä. Hiemanhan se harmitti turhaan kuljettaa sadevarustusta mukana, mutta eihän sitä koskaan tiiä ja eikä ne paljoa matkassa painaneet. Tästä se kesä sitten alkaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti