sunnuntai 19. lokakuuta 2014

Iijoki

Se olisi se aika kuukaudesta taas. Pitää päästä radalle koittelemaan ihteä. Eli kuukautisten, 200km lenkin aika. Jorinoita olen jo kirjoitellut paljonkin, niin nyt vain enemmän kuvia.
Tästähän se aina lähtee, tällä kertaa Feltillä.

Kalimenojan varrelta.

Kalimenkylän peltoa.

Aamusta oli n.-5°C lämmintä

Aurinkokin alkoi näkymään


Hieman turhan haasteelinen reittivalinta cyclocross-pyörälle

Kiiminkijoki

Alakylän silta

Aurinko paistoi välillä kirkkaastikkin, onneksi selän takana tällä kertaa

Onkamon suunnan mettätietä

Lavalammentie

Matkakohde: Iijoki

Iijoen pohjoispuolella menee hyvä tie Maalismaalta kylälle asti

Päivällä oli viellä varjopaikat huurteessa



Yli-Iin silta

Kivikautinen rivitalo

Kierikin voimalaitos


Yli-Iin kirkko

Iijoen eteläpuolella menee hyvä tie Kierikista Maalismaalle.

Jakkurannan seudulla tie ei ollut aina niin hyvä.


Muistutus että Oulu kuuluu poronhoitoalueelle






Marionin kauha on edelleen paikallaan


Jakkusuvannon laidan reittiä

Painoraja ei ylittynyt
Viimeisen kuvan jälkeen alkoi sateleen ja iltakin pimeni, niin loppui kuvailu. Loppureitin maisemia olen esitellyt aikasemmin Iihin suuntautuneelta ajelulta.

Loppumatkalla sateli välillä alijäähtynyttä vettä, mikä vetäsi rannanpuoleiset tiet totaallisesti luistinradoikis. Parin sadan metrillä vetäsin vaudikkaat lipat ja päätettiin siirtyä sisämaan reiteille ja jätettiin Virpiniemen tiet ajamatta. Tällä kertaa tähän 200km rupeamaan kului aikaa 13h 35min. GPS-jälki oikoo pahasti ja muutama sakkolenkkikin puuttuu. Siksipä matkaa mitataan aina luotettavalla lankamittarilla.

sunnuntai 28. syyskuuta 2014

Kauden päätös 2014

Syksy. Pohjoisen luonto herää värien maailmaan, tulee ruska. Ja tulee yöpakkaset ja syysmyrskyt. Kun kelit viilenee ja sateet lisääntyy, vähenee into ajella maantien laitaa kuuman kesän jälkeen. Kestihän sitä iloa nyt melkein 6 kuukautta, kun 7.4 kävin korkkaamassa uuden maantiepyörän kevyellä penkin säätölenkillä. Nyt vajaan 7000km valkosen viivan seuraamisen jälkeen voinee todeta että riittää sitä lajia. Olenkin jo muutenkin syyskuun aikana siirtynyt enemmän mettän puolelle ajeleen.




Ruskan ollessa parhaillaan, sain sponsorin tukemana autoilla Lapissa. Ja sitä myöten sattui järjestymään crossi-lenkki Merilapin seutuville. Löyty uusia ennen ajamattomia pätkiä, vaikka jonku vuoden olen alueella (Kemissä) viettänytkin. Aavasaksan ruskaretki saa taas odottaa seuraavaan syksyyn, jospa silloin jalat kantaisi huipulle asti.

Syyskuun alkupuolella merkkasin Randonneurs Finland:n kalenteriin Oulun pitkien maantiematkojen päätöslenkin 27.9. Jälkikäteen mietittynä, voiko isompaa virhettä tehdä ajankohta huomioiden. Lenkkipäivälle ei luvattu räntä/vesisadetta ja muutama ilmottautuminenkin tuli, niin ei auttanut jaloista huolimatta muutakuin mennä lähtöpaikalle ihmettelemään.
Ja paikallehan ilmaantui lisäkseni 4 muuta kova kuntoista karjua, joten lähdettiin rohkeasti sotkemaan kohti ensinmäistä taukopaikkaa, Ylikiimingin Seo:a. Ensinmäisen kympin jälkeen pääsi jo toteamaan että tuskaa tulee riittämään. Alakyläntieltä kun käännyttiin kohti Ylikiiminkiä, vauhdin pysyessä reilussa 30kmhssa vielä leppoisassa sivu/vastatuulessa, tiesi tarkalleen ettei ole oman kuntoryhmän porukassa. Jalat hyyty Ylikiimingin mäissä ja päästin muut karkaamaan munkkikahveille. Jotka muuten maistu hyviltä ja suklaapatukkakin oli petollisen hyvä. Joten aikasemmista aatoksista huolimatta jatkoin matkaa kohti Juustolaa.


Juustolaan saavuttiin reissulle ikävän harvinaisen myötätuulen avittamana ennen klo 12:sta, puolisen tuntia ennen arpomaani ajankohtaa. Tarjolla oli tällä kertaa lohikeittoa. Maittavaa kyllä, mutta joko lähdön jälkeinen 3km tempo 20-tien (kuusamontie) laitaa tai jokin muu sai ruuan pysymään mahassa koskemattomana. Eli ei energiaa käytettäväksi viimeiselle ei niin keveälle 100km:lle. Ei menny loppumatkasta mikään kiinteä alas, ei edes se hätäpäissään nielastu energiageeli auttanut matkanteossa. Hengissä kuitenkin pääsi Yli-Iihin Kaisun kahvilalle, asiakkaita tuntui riittävä sen verta ettei 5 pyöräilijää aiheuttanut kummempaa asiakaspiikkiä. Hyvä juttu, toivottavasti paikka pysyy auki tulevinakin kesinä, tätä on Yli-Iin lenkki kaivannutkin.

Tauolla ei uponnut mikään kiinteä, mahaa painoi lohisoppa edelleen. Matkaa oli kuitenkin jatkettava, vaikka sateen uhka kasvoi koko ajan. Ja ennen siirtymistä Iijoen eteläpuolelle tuuli nousikin järkyttävällä voimalla. Letkan keulalla ollessa sykkeet nousi n. 90% maksimista vaikka käytännössä paikallaan oltiin; vauhtia n.20kmh! Siinnä vaiheessa pääsi sarkastisen epätoivoinen naurahdus; tänne sitä sitten kuollaan. Kovaa ja suoraa vasta tuulta oli odotettavissa Iihin asti, n. 35km, vaikka koitettiin mutkitella maalismaantiellä. Onneksi oli porukassa neljä kuskia paremmilla jaloilla, niin vetivät yhden jalattoman ensin Iin ja sieltä viellä wanhan Oulun lähiöihin. Kiitos teille neljälle! tuskaa olisi ollut yksin matkaa taittaa.

Kotio kun pääsin, olin valamis myymään pyörät ja muut varusteet halvalla. Harmikseni (tai onnekseni?) ei paikalla ollut ostajia. Keväällä isommalla porukalla (12 kuskia) meni reitillä 9 tuntia, nyt 4 vetomiehellä ja minulla 9,5h. Tauot tapahtui kyllä tehokkaammin, mutta sai siinnä kyllä matkallakin sykkiä nyt eri malliin. Njoo, tuuli muuten aikasta paljo kovempaakin.

Vaikka illasta hiaman ns. ketutti koko touhu, niin aamulla oltiin taas, missäpä muualla sunnuntai aamusta kuin, pyörän päällä.




Oli vaan tuulesta huolimatta kovin helpompaa ajaa 20 selän takana Iihin kahville ja takas. Etenkin kun maalissa odoteli makkaratulet, sauna ja palauttavat juomat. Sen verta vaan repes että palauttavia joutu viellä nauttiin torirannassakin, kun kelit sattui kohdilleen.

Se olisi kuitenkin nyt siinnä; maantiekausi 2014. Spessun mittariin pääsi kertymään 6800km. Alkaa muuten hieman tuntumaan jaloissa. Päälle sitten crossi-lenkit ja arkiajot. Niistäpä sitten kertyykin tälle vuodelle 10 500km. Saako jo alkaa juomaan palautusjuomia?

Tietty jos viellä ensi viikonloppuna saisi käytyä pikkulenkillä, olisi maantiekausi puolen vuoden mittainen; hyvin näille leveysasteille. Mutmut, kroppa kaipaisisi ilmeisesti lepoa ja olisi kaksi päätöslenkkiä ajettuna. Voisi ehkä ottaa ja pessä/huoltaa spessu ja nostaa olkkarin seinälle ootteleen uutta kautta. Ja olisihan noita sorateitäkin ajettavana ennen talven tuloa; Utajärven riippusilta pitää käydä kahtastamassa ja Iijoen patojen rakennus/huoltotiet kiinnostavat muuten vaan.

Harmi vaan kun pitäs löytää kuntoa em. lenkeille. Koittais tässä vähänkään leppäillä, edes arkipäivät, ennen uusia matkoja.

Blogi kuitenkin taitaa jäädä tauolle. Alkaa samat taukopaikkojen lautaset pyöriin kuvissa. Ja varmaan jo kaikki pikipintaiset tiet esitelty täälläkin moneen kertaan. Entiä saattaa jutut loppua kesken.

sunnuntai 14. syyskuuta 2014

Sorasyöte 2014

Alkaa tää mun kirjoittelu toistaan itseään. Kävin ajelemassa Sorasyöte-tapahtuman kuten viime syksynäkin. Nyt vain oli 60km sijasta 70km tuskaa, kun järjestäjät olivat lisänneet 10km ketunlenkin reitille.

Viime sysksystä "viisastuneena" en lämmittelyksi ajanut 200km lenkkiä, vai 85km ja nekin tasaisilla Tyrnävän seuduilla. Tuskaa se kuitenkin oli nyttenkin. Jo ennen Iso-Syötteen nousua mietin oikasemista lähtöpisteeseen. Muttakun ajaa autolla Syötteelle ja takasinkin viellä, niin pitäähän sitä "nauttia" koko rahan edestä.
 Tästä se alkaa, Pikku-Syötteen huipulta, jonne jotku hullut hiihtää sulan maan aikaan. Ei sen tarvi olla iso vika, kun vika on korvien välissä. Sää oli tuulisempi kuin edellisinä vuosina, joten lisäsin irtokamppeitten lisäksi tuuliliivin ja silkkihanskat. Tuuliliivi oli ok, mutta silkkihanskat aiheuttivat liukkaudellaan ylimääräistä sydämmentykytystä ensinmäisissä polkulaskuissa. Siirtyivät samantien Iso-Syötteen nousun alussa takataskuun, vaikkeivat siellä lämmittäneetkään laskuissa kylmettyviä sormia. Onneksi reitillä riitti nousuja, niin lämmintä verta riitti sormenpäihinkin.


 Kovempi vauhtiset jättivät jo ensinmäisellä sorapätkällä. Isolle-Syötteelle asti ajoin 40km lenkkiä ajavan seurassa, sen jälkeen sai nauttia omasta seurasta kun 60/70km reitti käväsee kevyen mutkan huipulla.
 Tää nousuhan on jo tälle kesälle kertaalleen noustu maantiepyörälläkin, niin pitäähän sitä cc:lläkin päästä ylös asti vaikkei Oulussa vähemmän tarvittava 28-piikkinen takaratas suostunut pysymään paikallaan. Onneksi edessä on pienempänä rattaana 29-piikkinen (laitettuna kärryn vetämistä ja talviajoja varten) niin huipulle pääsi täällä ja muuallakin ajamalla; hitaasti mutta hartaasti.

 Huipulta pääsi vähän helpommalla alas. Mitä nyt jarrupalat taas kului, mutta onneksi ei vanne kuumennut. Levyjarruthan tietty auttais, ja kun poltteliskin niin lompsa ei tykkää. Olishan ne hyvät talvellakin, arkipyörässä, olishan?







Pakko myöntää, rikoin nopeusrajoituksia alamäissä :( Onneksi ei ollut polliisia paikalla tutkan kanssa. Kameroitahan ei näillä teillä ole kuin taskussa.









Tuleehan se maali kun vaan jaksaa pyörittää. Maaliin nousin "luutapyörän" kanssa, kun mulla minnekkään kiire ole. Hyvin oli reittimerkattu ja järjestelyt toimi muutenkin hyvin. Osallistujat vaan puuttuu. Parikymmentä taisi startata reitille. Mihinkähän kaikki paikallisiin CC-kisoihinkin (56kpl) osallistuneet olivat menneet kun ei järjestetty tapahtuma kelepaa. Ei Oulun seudun soratiet ole näitten verosia. No, toivottavasti tämä ei kuole tähän (kuten Kuusamo GT:lle taisi käydä. No itteäkin saan syyttää kun en maaliskuussa osallistunut huonoja kelejä ja lyhyttä matkaa syyttäen), vaan järjestetään uudelleenkin ensi syksynä.