Talvipäivänseisaus, vuoden pisin yö. Mikä olisikaan parempi syy ajaa läpi yön? Randounners Finland järjesteli kokoontumisajon Tampereelle. Sen verta syrjässä oli, että suunnittelin reitin vain Seinäjoelta Tampereelle, mutta kuitenkin sitten jänistin mahdollisia kylmiä kelejä etten ilmottautunut, reitille kun sattui vain yksi 24h asema ja muutenkin taukopaikkoja oli vähän laisesti.
Kun en ollut manseen lähdössä, piirtelin reittiä Oulun seudun 24h asemien välille. Viikolla paikallinen randounner-toveri kyseli mukaan 200km lenkille aamulähdöllä. Muttakun sattui perjantaille hauska pikatyökeikka niin en ollut klo 6 kykenevä pyörän päälle, niin varjo-ajo ajetaan lumisateen uhasta huolimatta. Ilmatieteenlaitoksen mukaan lähtö 14:04 ja maalissa sunnuntaina klo 10:30. Auringosta ei voinnut asiaa varmistaa kun se pysytteli pilvien takana. Reitiksi valkkasin helpon, pääkopassa jo olevat. Mio:ta en viittinyt ottaa käyttöön, vaikka sain sen tokenemaan tehdasresetin avulla. Nyt retkeillään ilman valmista reittiä ja ilman aikataulua tauon sattuessa aina sopivasti kohdalle.
Lauantai aamusta virittelin felttiin satulalaukun ja taaksekkin dynamovalon. Eipä tarvi huolehtia takavalojenkaan pattereista. Takalaukkuun pistin varuiksi lisävaatetta, jos keli sattuisi kylmeneen ja vaihtohanskoja yms. kosteiden kelien varuiksi. Lisäksi oli tietenki varaosia ja evästä.
Ensin päätin käydä Muhoksen Nesteellä kahvilla, kun se ei kuitenkaan ole 24h asema ja sinne vie mukava reitti ja takasin voi tulla hieman eri reittejä. Tiet oli kyllä jäässä, välillä jään päällä oli hiekkaa/soraa välillä taas ei.
Kun jättää päätiet ja menee sivummalle löytää kuvan mukaisia hyvin valaistuja pyöriä. Matkan varrella on (muistaakseni) mummopyöräkin koristeena, mutta sitä ei ole valaistu yhtä näyttävästi. Pieni kuvarasti tehtävä Oululaisille pyöräilijöille, käykää kuvaamassa mainittu pyörä. Kuvan pyörä on Laukan sillan läheisyydessä, kysytty pyörä lähempänä Madekosken siltaa.
Lätty- ja munkkikahville kiersin taas uuden yllättävän kovan mäen kautta. Kyllä ikäviä mäkiä täältäkin (valitettavasti) löytyy. Harmi vaan, että tahtovat olla sorateillä. Tämänkertainen taitaa vaan olla asfalttipintainen; joskus kesällä Muhokselle suuntautuvalla 08-lenkillä vähän mäkitreeniä?
Kyläraitilla ja nesteellä sai taas aiheuttaa hämmennystä ihmisissä, eikö muhoksella ole ennen pyöräilijöitä nähty. Aivan varmasti on, kävinhän siellä mm. viime maaliskuussa.
Paluumatkalle olin säästellyt pienempiä teitä, joita sitten välillä kateltiin kännyn karttojen avulla, ei kaikkea voi varmisti muistaa. Tosin kännyn karttaan ei ole luottamista, Muhoksella menin pari kertaa umpikujaan kun kartan reitillä ei ollut talvikunnossapitoa.
Paluumatkalla koittelin taas Viskaalimäen nousua, ikävä se on kun tiellä on irtoloskaa. Juurusojalla pääsin nauttimaan pimeydestä, hieman vaan Oulun/kempeleen valot häiritsi.
Mutkien kautta poljeskelin kotio syömään ja säätämään/vaihtamaan varustusta. Pari kippoa kahvia kitusiin leivän ja muun kera ja matka saa jatkua tunnin taukoilun jälkeen kohti Tupoksen iltapalaa.
Tupokselle lähdin kierellen rantateitä, kävin katsomassa Nallikarin talvitilanteekin. Sinnehän on asennettu valotaidetta. Harmikseni Toppilan ja Nuottasaaren savut näyttivät että saan nauttia vastatuullesta. Eiku vähän luovimaan, käydään Oulunsalossa mutka. Harmi vaan alkoi sitten ennusteiden mukaisesti sataan lunta. Ei onnkesi niin pahasti kuin marraskuussa, mutta raskaaksi meni keli.
Kun Tupoksen ABCn tie risteyksessä ei ollut viellä 50km täynnä, lähdin käväseen haaransilloilla. Vanhalla nelosella on sen verta leviä piennar että mahtuu pyöräkin kulkemaan. Ei kyllä paljoa ollut liikennettä; neljä autoa tuli vastaa ja yksi takaa tällä lenkillä.
Absilla söin sitten kahden kattauksen iltapalan; ensin kahvin kakkupalalla ja päälle sitten pekoniaterian. Meni siinnä sivussa jottain muutakin. Jos paikalla ei olis ollut huutavaa mustalaispariskuntaa niin ihan mukava taukohan tämäkin olisi ollut.
Apsilta ajoin melkein suorinta reittiä kotio. Mitä nyt hieman kiertelin Kokko- ja Linnakankaan uusia asutusalueita. Hiljasta oli. Harmillesti päädyin kääntymään "paremmin" auratulle reitille niin jäi uusi oikaisu Metsokankaalle ajamatta.
Kaupungin läpiajon jälkeen suuntasin pohoiseen sen verta pitkälli että sai 100km täyteen tälle lenkille. Teillä alkaa näkymään harmillisen paljon revittelyjälkiä. No toivottavasti ovat jo menneet nukkuun känniään pois. Muuten ainoa liikenne oli juhlijoita kuskaavat taksit. Rauhassa sai ajella Pateniemeen asti. Yllättävän paljon pyöräteillä on auton jälkiä. Ilmeisesti kunnossapidon päivystäjä on käynnyt toteamassa autolla ettei reittejä tarvi aurata. Eikä sitten auroista näkynyt jälkeäkään.
Kodin pihaan kurvasin sopivasti klo 600, jolloin kello herättelee varuiksi 08-lenkkiä varten. Sopivasti siis kerkiää kahvit keittää ja hieman syödä ennen kuin lähtee viimeiselle etapille.
Shellille kerkesin ajoissa, sain nauttia kupillesen kahvia ennen lähtöä. Hieman alkaa jo väsyttään. Letka lähti kohti Juurussuota. 15km ajon jälkeen totean ettei jaloissa enää riitä potkua eikä tarkkaavaisuus ole kohdillaan, niin erkanen letkasta ja lähden valumaan kohti maalia.
Ja tosiaankin valumaan. Ei ole enää kuntoa puskea huonosti auratuilla teillä yhtään nopeempaa. Turhankin tiheään pysähtelen nauttimaan matkaeväitä ja tuijjottelen vaan kelloa, millo se aurinko nousee. Hitaasti ja kohtuullisen varmasti etenen kohti kotia. Kaukovainiolla totean että pitää pysähtyä tyhjennykselle. Lumen alla olikin "yllätysyllätys" jäätä, mikä saa ukon heilumaan ja lyömään kyljen pyörän putkiin pirun kipeästi. Siittä vaan matkan teko hidastuu. Kuitenkin, heti 15min auringon nousun jälkeen kurvaan kotipihaan.
238km kertyi yön aikana matkaa, 11 000 kcal paloi energiaa. Hieman on ollut heikko olo koko päivän. Jaloillaan ei ole viittinyt olla. Parikoneellista pyykkiä pesin ja samalla torkkuen ja syöden.
Polari ehdottelee 6 vrk lepojaksoa. Sen se nyt saa kun on kuitenkin joulun pyhät edessä.
Hyvää joulua kaikille!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti